Kiosk/boekhandel is vertaald in het Italiaans, Edicola en is de naam van de uitgeverij uit Deventer die zich richt op domeinen; reizen, sport, hobby ( met name honden- en haakboeken) ‘eten & drinken’ en spiritualiteit. Dat leek directeur/eigenaar Aernoud Oosterholt in 2010 een passende naam voor zijn uitgeverij waar 9 medewerkers dagelijks bezig zijn met het uitgeven van zo’n 75 boeken per jaar , 8 tijdschriften en zo n 40 geïllustreerde jaaragenda’s en scheurkalenders, die zeker in de gekozen community-aanpak niet mogen ontbreken, zo vertelt Aernoud.
Een deel van de tijdschriften geeft Edicola als private label uit voor organisaties zoals verzekeraars en een gemeente. Bij de andere tijdschriften zoals; ‘Paravisie, Volgas en Por Vavor’ verkoopt Edicola het leeuwendeel als ‘losse verkoop’ omdat sommige doelgroepen duidelijk aangeven regelmatig een editie (los) te willen kopen in plaats van een abonnement. Voor sommige doelgroepen is dat best logisch, maar natuurlijk streeft ook Aernoud ernaar om de abonnee-aantallen te laten groeien.
Daarbij is het van groot belang dat je eerst je huidige abonnees koestert en er alles aan doet om ze te behouden in plaats van op zoek te gaan naar nieuwe abonnees. Daarvoor heeft hij een paar jaar geleden ‘de retentie module’ van S.P. Abonneeservice geïmplementeerd. Dat wil zeggen dat de opzeggers op drie momenten worden benaderd met een nieuw aanbod, namelijk;
- Bij het laatste nummer van het tijdschrift wordt een brief bijgevoegd, met een aanbod zodat de abonnee zich nog een keer bedenkt
- Twee weken na ontvangst van het laatste nummer van het tijdschrift, ontvangt men een mail met een nieuw aanbod
- Een jaar na het laatste nummer van het tijdschrift, ontvangt men een mail met een nieuw aanbod, zodat de abonnee wellicht spijt heeft en toch weer een abonnementen neemt
Alles gaat geautomatiseerd, zodat je als uitgever nergens op hoeft te letten en heeft S.P. Abonneeservice het gemakkelijk gemaakt voor de abonnee, om alle gegevens van de abonnee prefilled in landingpages/aanmeldformulieren te zetten, zodat de abonnee alleen maar ‘ja’ hoeft te klikken.
Natuurlijk is iedereen nieuwsgiering naar het resultaat. Ik kan je verklappen dat ik met deze retentie module van S.P. Abonneeservice per jaar 10% van de opzeggingen behoud en dus weer abonnee zijn voor een paar jaar. Dat scheelt weer een hoop marketing om nieuwe abonnees aan te trekken.
Uiteraard kan je eigen teksten en of aanbiedingen gebruiken, maar kijk gerust eens naar de formulieren die ik gebruik en als je meer wilt weten vraag het Frans Lems van S.P. Abonneeservice, die vertelt je graag wat de mogelijkheden zijn.
Aernoud Oosterholt, Edicola Publishing – Deventer