Een bij de wereldtournee van Shakira betrokken tourmedewerker, kwam in de Primera winkel van Martin Jacobs en kocht 50 verschillende tijdschriften voor Shakira om in haar privéjet door te bladeren. Omdat de meeste tijdschriften die S.P. Abonneeservice servicet ook in de winkel van Jacobs worden verkocht, is er een grote kans dat Shakira jouw tijdschrift heeft gezien!  ,,Een heel bijzonder voorbeeld” geeft Martin aan, van wat hij zoal in de winkel meemaakt. ,,Je moet de klant wel aanspreken anders, kom je er nooit achter waarom hij zo’n stapel tijdschriften koopt”, zegt Martin. 

Martin Jacobs is eigenaar van een Primera winkel in winkelcentrum ‘de Aarhof’  in het centrum van Alphen aan de Rijn. Zijn winkel maakt deel uit van het Primeraconcept wat bestaat uit ruim 500 aangesloten retailers in heel Nederland en is daarmee één van de grote retail ketens in Nederland. Jaarlijks kopen 31 miljoen klanten bij Primera winkels. Naast tijdschriften verkoopt een Primera winkel tabak, kantoorartikelen,  wenskaarten, cadeaukaarten, boeken en nog veel meer. Ook werken ze samen met partners zoals; Hallmark, Nederlandse Loterij, PostNL en Geldmaat. De distributie van tijdschriften gaat meestal via Aldipress of Betapress. ,,Het geld opnemen via geldmaat in de winkel is ook een mooi Win-Win concept” zo geeft Martin aan, want alles is zo veiliger voor iedereen en kan men bijvoorbeeld, direct, ouderen helpen.

Martin verkoopt in zijn winkel ca. 400 consumenten tijdschriften, waarvan 30% special interest bladen zijn die hij a.d.h.v. gesprekken met klanten, regelmatig wisselend, samenstelt. Zo kwam er een klant die wilde weten welke bladen er allemaal zijn op gebied van het bouwen van luidsprekers. Een opvallende klantgroep van tijdschriften zijn vrouwen tussen 20 en 35 jaar die zelfs 35% van zijn tijdschriftenklanten uitmaken. Vaak komen ze langs met kinderen. Jonge winkelbezoekers komen ook regelmatig kijken, naar vooral special interest tijdschriften zoals game-bladen.

Martin Jacobs, Primera, winkelcentrum ‘de Aarhof’, Alphen aan den Rijn, februari 2023

Martin Jacobs,  Primera, winkelcentrum ‘de Aarhof’, Alphen aan den Rijn, februari 2023

Verleiden

Toch is de toekomst van het papieren tijdschrift ook bij Martin niet kristal helder. ‘Online’ ziet hij als bedreiging voor de directe verkoop van losse nummers van (papieren) tijdschriften. ,,Je moet echt met elkaar naar nieuwe samenwerkingsvormen kijken, waarin tijdschriftenuitgevers en retailers elkaar versterken”, zegt hij, terwijl hij een voorbeeld pakt van een prachtige, lonkende cover van een tijdschrift. ,,een ongelofelijk voordeel voor iedereen is dat de retailer de klant verleidt met een tijdschrift”, gaat hij verder. De covers zijn belangrijk en samen met de extra aandacht in de winkel, wordt de klant inderdaad verleid. Hoe mooi zou het zijn om periodiek een speciale verleidactie samen met uitgevers te doen om nieuwe klanten te trekken. Wellicht kan de retailer dan ook zelfs een abonnement verkopen of met waardebonactie de klant verleiden om terug te komen voor een ander tijdschrift of ander product. Op het hoofdkantoor van Primera zijn ook data-analisten werkzaam de steeds meer gegevens verzamelen van miljoenen klanten en inzicht geven wat ze kopen, maar ook wat ze wellicht extra zouden kunnen kopen. Ook hier heeft men hoge verwachtingen van data. 

© Nico Moen, 26-02-2023