Alles in het teken van retentie (abonneebehoud)

De meeste tijdschrift uitgevers vinden het werven van nieuw abonnees (klanten) belangrijker dan het behouden van de bestaande, althans zo lijkt het. Ook zijn er uitgevers die veel nieuwe abonnees werven in de hoop een deel daarvan te behouden. Ondanks dat de meeste uitgevers ook online actief zijn hebben ze te maken met opzeggingen en teruglopende abonneeaantallen. Er zijn gelukkig ook uitgevers die de weg naar omhoog gevonden.

lees verder..

In andere markten en branches loopt men vaak voorop. Dat komt vooral omdat de producten niet uniek zijn en overal gekocht kunnen worden, denk hierbij aan detailhandel, telecom of webshops. Daar moet men andere toegevoegde waarden uit de kast halen om de klanten te blijven verleiden te blijven en niet over te stappen. Bij een tijdschrift is het product (inhoud) in zekere zin uniek en dat zorgt ervoor dat men vaak denkt dat de abonnee wel lang abonnee blijft zolang de inhoud goed is.

Inspiratie Event ‘retentie/abonneebehoud’

Voor een vijfde jaar op rij, organiseert S.P. Abonneeservice een kosteloos Inspiratie Event voor haar klanten, uitgevers en andere belangstellenden. Net als de voorgaande edities, probeer ik uitgevers te inspireren. Dit jaar staat het Inspiratie Event in het teken van retentie/abonneebehoud.  Noteer maar vast in je agenda, want het is donderdagmiddag 12 juni in Bleiswijk. Het programma is dit jaar heel bijzonder! Lees gauw verder en meld je vast aan, dan ben je er zeker van dat we een plaats voor jou hebben gereserveerd.

lees verder..

Het Inspiratie event is dit jaar wel op een bijzondere locatie, namelijk het grote nieuwe distributie centrum van Supermarktketen Hoogvliet met 75 winkels in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Gelderland. Het distributie- en servicecentrum bevinden zich in Bleiswijk en is het meest duurzame DC in de Wereld. De oprichter van dit grote bedrijf dhr. Leen Hoogvliet is ook spreker op het Inspiratie Event Retentie/abonneebehoud en hij vertelt wat supermarkt Hoogvliet er allemaal  aan doet om haar klanten te behouden, want ‘een potje pindakaas kan je overal kopen’.

Draaideurklanten
Een tweede spreker is de auteur van het boek ‘draaideurklanten’. Berith Spoelstra geeft een kijkje in de keuken van retentie in het algemeen en maakt ze ons bewust wat het is en wat je eraan kan doen.

Britt Dekker en Paardenpraat
Natuurlijk hebben we ook een tijdschriftuitgever bereid gevonden om uit te leggen wat ze aan retentie/abonneebehoud doen. Niemand minder dan Britt Dekker en (haar man)  Max Apotowski van  Paardenpraat, nemen ons mee in hun ervaringen en hoe simpel retentie kan zijn. Met een tweede uitgever zijn we nog bezig, maar ook die ervaringen zijn zeer leerzaam.

Alvast aanmelden
Meld je alvast gauw aan, want is vol. Dan reserveer ik alvast een plaats voor jou op het Inspiratie Event ‘retentie/abonneebehoud`, donderdagmiddag 12 juni 2025 in Bleiswijk. Uiteraard informeer ik je verder zodra het programma is afgerond.

Retentietraining van de klantenservice van S.P. Abonneeservice

 

Logisch dat de klantenservice van S.P Abonneeservice te maken krijgt met opzeggingen van abonnees, jouw abonnees. In het kader van ‘begin bij jezelf’ heb ik een trainer ingezet om de klantenservice medewerkers nog beter om te gaan met opzeggingen.

lees verder..

De klantenservice retentietraining bestaat vooralsnog uit twee dagdelen en wordt gegeven door Berith Spoelstra (trainer en auteur) specialist in Nederland van alles wat met retentie te maken heeft. Het eerste deel van de training is in maart geweest en zijn onderwerpen aan de orde geweest als;

  • verschil tussen klantenbehoud en klantacquisitie (nieuwe klanten) inclusief de impact op omzet en klantwaarde.
  • verschil in klantbehoefte en opzegredenen (zakelijk vs. particulier) toegelicht.
  • achterliggende redenen van opzeggingen – de ‘druppel’ die de emmer doet overlopen – en het belang van doorvragen.
  • hoe herken je een ‘twijfeltaal’, zoals “ik vond het wel leuk, maar…”
  • En nog veel meer

Vervolgens is dit alles geoefend door de klantenservice medewerkers van S.P., Abonneeservice. Over een maand gaan we verder met deel twee.

 

Retentie dashboard

De meeste uitgevers die S.P. Abonneeservice servicet, kennen natuurlijk de rapportages van  S.P. Abonneeservice die 24/7 beschikbaar zijn en waar je allerlei dwarsdoorsnedes kan maken van abonnementen, actieresultaten en ook van retentie (behoud) en opzeggingen. Een dashboard is nog makkelijker te gebruiken en zien uitgevers, wanneer ze maar willen,  in één scherm de belangrijkste cijfers, feiten, ook in grafieken van retentie (behoud en opzeggingen). We werken nu hard aan de dashboards (d.m.v. het tool Power BI). Het retentie dashboard presenteren we tijdens het inspiratie event, 12 juni 2025.

lees verder..

Het software systeem van S.P. Abonneeservice beschikt over uitgebreide rapportage mogelijkheden waarmee verschillende overzichten van abonnees, abonnementen, acties, financiën en nog veel meer te maken zijn. Wat nog ontbreekt is een mogelijkheid om data te analyseren, trends te ontdekken, data te visualiseren. Daarvoor is een data-analyse tool een must. S.P.Abonneeservice heeft ervoor gekozen om Power BI, een data-analysetool ontwikkeld door Microsoft, te koppelen aan de Quartz database.

Power BI biedt de volgende mogelijkheden:

1. Gegevens verbinden

Power BI kan gegevens ophalen uit allerlei bronnen, zoals:

  • Excel-bestanden
  • SQL-databases
  • Webdiensten (API’s)
  • Cloud-opslag (OneDrive, SharePoint, Azure)
  • Online diensten zoals Google Analytics, Salesforce en meer

2. Data transformeren en opschonen

Met de ingebouwde Power Query-editor kun je:

  • Kolommen hernoemen, verwijderen of splitsen
  • Waarden berekenen of transformeren
  • Gegevens filteren en groeperen

3. Visualisaties maken

Je kunt je data omzetten in visuele elementen zoals:

  • Staaf-, lijn- en cirkeldiagrammen
  • Kaarten (geografische data)
  • Slicers en filters
  • KPI’s en matrixweergaven

4. Dashboards bouwen

Combineer verschillende visualisaties in een interactief dashboard dat je kunt delen met anderen. Gebruikers kunnen hier zelf filteren en klikken voor meer detail.

5. Delen en samenwerken

  • Publiceer rapporten in de Power BI Service (de online versie)
  • Deel dashboards met collega’s
  • Stel automatische data-updates in (bijv. dagelijks)

Power BI biedt dus heel veel mogelijkheden om met data aan de slag te gaan.

Voor de klanten van S.P. Abonneeservice hebben we met Power BI een dashboard gebouwd met daarin heel veel rapportages en visualisaties.